دبیرستان پسرانه امام رضا(ع) واحد ده
 


6 دی 1393

رهنمودهایی برای مطالعه دروس ریاضی،فیزیک و شیمی

مولف:   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:
5

در سری مقالاتی که اولین آنها تاکنون در اختیار خوانندگان محترم قرار گرفته و مابقی در شماره های مختلف فصل نامه ی علمی - پژوهشی دبیرستان امام رضا علیه السلام ارائه خواهد شد، دانش آموزان و دانش جویان علاقمند با روشهای موثرتر و با راندمان بالاتر مطالعه دروس مخصوصاً ریاضی و فیزیک آشنا خواهند شد تا علاوه بر مطالعه ای لذت بخش به درک عمیق تر و نمراتی بالاتر دست یابند:
1 - شکل بکشید : هنگام مطالعه دروس فیزیک و ریاضی شامل قوانین (مثل قانون تابش و بازتاب ) تعاریف ( مثل خورشید گرفتگی ) روشها (مثل روش بدست آوردن تصویر درآینه محدب ) و مسائل امتحانی، شکل بکشید و اطلاعات داده شده  و خواسته شده را روی شکل نشان دهید زیرا:
الف ) اشکال گویاتر از کلمات می باشند، به عنوان مثال توصیف یک دوچرخه برای کسی که تاکنون دوچرخه ندیده با استفاده از کلمات بسیار دشوارتر و گمراه کننده خواهد بود در حالی که با کمک یک شکل و چند کلمه که در کنار قسمتهای مختلف شکل نوشته اند توصیف دوچرخه بسیار واضح خواهد شد. (در دیکشنری های جدید از همین روش برای توصیف دوچرخه استفاده میشود).
ب ) طراحی بسیاری از سوالات کنکور بر اساس موارد اختلاف یا تشابه بین مطالبی است که امکان اشتباه دانش آموزان در آنها بسیار زیاد است مثلاً در یک آینه تصویر ایجاد شده مجازی و کوچکتر از جسم است ، آن آینه چه نام دارد؟ 1- محدب   2 - مقعر 3 - تخت 4 - میتواند 1 یا 2 باشد.  اگر دانش آموزی علاوه بر توضیحات درس آینه ها شکل آنها را به یاد داشته باشد امکان اشتباه بسیار کمتر می شود زیرا شکلها موارد اختلاف را بسیار بهتر به حافظه دراز مدت منتقل می کنند و برای مقایسه بسیار مناسبنتر هستند.
پ ) باعث تحریک حس خلاقیت می شوند چراکه در بسیاری از مسائل در ابتدا راه حلی به ذهن دانش آموزنمی رسد ولی با کشیدن اضلاع یا زاویه های اضافی توسط دانش آموز ناگهان رابطه بین مجهول و معلومات مسئله ایجاد میشود و راه حلی به ذهن دانش آموزان می رسد که قبل از آن دور از ذهن بود.
ت ) به معلم کمک می کند منظور دانش آموز را بهتر بفهمد تا حقی از دانش آموز ضایع نگردد، به عنوان مثال اگر دانش آموز بنویسد نقاط D و F در مربع K را به یکدیگر وصل میکنیم آنگاه مساحت قسمت کوچکتر برابر مساحت مثلث ABC می شود و دانش آموز شکلی برای این توضیح نکشیده باشد ، معلم حق دارد بپرسد کدام نقاط D و F و کدام مربع و مثلث و احتمالاً نمره ای به این پاسخ نخواهد داد.
ث ) حتی در علومی مثل آمار و احتمال تبدیل مجموعه ای از اعداد به نمودارهای مختلف برای درک عمیق تر مفاهیمی مثل میانگین یا پراکندگی بسیار مفید خواهد بود از این مفاهیم مثل میانگین در فیزیک هم کاربردهای فراوان دارند.
گردآوری و تدوین : جناب آقای کورش زارع

تعداد مشاهده (762)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "رهنمودهایی برای مطالعه دروس ریاضی،فیزیک و شیمی"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید