دبیرستان پسرانه امام رضا(ع) واحد ده
 


29 بهمن 1393

رهنمودهایی برای مطالعه دروس ریاضی،فیزیک و شیمی (قسمت دوم)

مولف:   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:
5

معرفی یکی از بهترین روشها برای مطالعه ،فهمیدن و یادآوری مطالب درسی (روش پس ختام (PQ4R))

یکی از بهترین شیوه ها به منظور فهمیدن و یادآوری بهتر مطالب استفاده از روش پس ختام یا معادل آن در زبان انگلیسی روش (PQ4R) می باشد، که در زیر مراحل آنرا شرح می دهیم:

1 – پیش خوانی (PREVIEW) : در این مرحله دانشجو یا دانش آموز مطالب درسی مثلاً فصلی یا بخشی از یک کتاب را پیش خوانی می کند تا یک برداشت کلی از موضوع و قسمتهای مهم آن داشته باشد. به این منظور باید اهداف، عناوین فصل ها و بخش ها، جملات اصلی بخشهای مهم و خلاصه آخر هر فصل را مطالعه کند. این کار باعث می شود چهارچوب کلی مطالب در ذهن او شکل بگیرد.

2 – سوال کردن (QUESTIONING) : بعد از پیش خوانی هر فصل یا بخش شخصی مطالعه کننده سوالهایی از خود می پرسد که به اهداف خواندن مربوط است.عناوین فصل ها و بخش ها برای طرح سوال می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

3 – خواهندن (READING) : سوالهای مطرح شده از طریق خواندن دقیق متن پاسخ داده می شود در این مرحله باید به ایده های اصلی متن، جزییات مهم و سایر اطلاعاتی که متناسب با اهداف مطالعه است توجه کرد.

4 – تامل کردن (REFLECTING) : شخص مطالعه کننه در هنگام خواندن باید بکوشد راجع به مثالها و مطالب خوانده شده و پاسخ سوال ها فکر کند و تصاویری از موضوع مورد مطالعه در ذهن خود ایجاد کند. موضوع را در ذهن خود گسترش دهد و سعی کند ارتباطی بین آنچه می خواند و آنچه قبلاً میدانسته برقرار کند. در این قسمت پیشنهاد می شود از روش کشیدن شکل ( که قبلاً آنرا توضیح داده ایم) برای درک بیشتر مطالب استفده کند

5 – ازبر خواندن (RECITING) : مطالعه کننده باید بعد از خواندن هر بخش اندکی مکث کند و درباره ی اهداف و سوالهای اولیه به تفکر بپردازد و بدون نگاه کردن به کتاب به سوال ها پاسخ دهد. از حفظ گفتن مطالب به شخص کمک می کند تا بر درک و فهم خود از مطالب کتاب نظارت داشته باشد ودر صورت نیاز، قبل از رفتن به بخش بعدی ، دوباره بخش فعلی را مطالعه کند.

6 – مرور کردن (REVIEWING) :د مرور کردن مکرر باعث می شود مطالب به حافظه بلند مدت منتقل شوند. هربار مرور کردن باید شامل کل بخش ها و فصل هایی شود که قبلاً خوانده شده اند. خواندن مجدد شکلی از مرور است. پاسخ دادن به سوال ها ،بدون مراجعه به کتاب،بهترین روش است. پاسخ های غلط، بخصوص قبل از امتحان ،شخص را وادار به مطالعه ی بیشتر و عمیقتر می کند.

گردآوری و تدوین : جناب آقای کورش زارع

منابع :

  • روانشناسی یادگیری نوشته دکتر پروین کدیور
  • روشهای صحیح مطالعه تالیف فرهاد فانوسی
  • اینترنت

تعداد مشاهده (707)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "رهنمودهایی برای مطالعه دروس ریاضی،فیزیک و شیمی (قسمت دوم)"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید